luni, 24 iunie 2013

Tradiții TRANSILVANE de RUSALII - Împanatul Boului (Batin- Cluj)



          În tradiția creștină, la cincizeci de zile după Învierea Domnului, se sărbătorește Pogorârea Duhului Sfânt și întemeierea bisericii. În popor această sărbătoare mai este cunoscută și sub denumirea de Ziua Cinzecimii sau Rusalii.
            În satele transilvane, în această zi se oficializează ierurgii de sfințire a grânelor, tot în această zi tăindu-se primul snop de grâu, din care fiecare credincios își va duce acasă câteva fire, pentru a le face cunună și pentru a le pune, în casă, la icoane, dar și in grajduri la vite, pentru ca Dumnezeu să le ferească de rău.
            În minunatul sat românesc Batin, comuna Unguras din judetul Cluj,  situat pe valea Măgurii, ce strabate Dealurile Clujului, se păstrează un obicei deosebit și anume: ÎMPĂNATUL BOULUI. După slujba de la biserică, preotul, împreună cu credincioșii, merg intr-un capăt de sat, intr-o procesiune numită ”scosu` icoanelor”, acolo se face o slujbă de sfințire a holdelor, numită ”sfîțîre țarinii”. După ce aceste două momente s-au incheiat, femeile, ajutații de barbații ”împănează” boul, adica îl îmodobesc, cu flori de rugi, (flori care au dat si numel sărbatorii- Rusalii) și spice de grâu, ca mai apoi sa fie dus pe ulițe de un alai de fete si feciori.
            Înaintea alaiului vor merge 3 feciori, călare fiecare pe cate un cal, pentru a anunța venirea boului. Următorul va fi chiar ”bou` șel impănat” eroul principal, care are pe cap cununa de flori și este ”condus” de 4 feciori. Acesta este urmat de alți 3 boi, care însă nu au cununi, de asemeni fiecare bou este tras de 4 feciori. În spatele boilor stă mândru ”pișcaru”, cel mai mare dintre flacăi, care are un bici lung din care pocnește pentru a-i forța pe boi sa înainteze.

















            Alaiul nu este complet făra fete, care trebuie să fie nemăritate. Acestea frumos gătite cu hainele de sărbătoare cântă în urma alaiului. În ultimul rând se află ceterașii care sunt trași de o căruță, la care au fost înjugații 2 boi.
Frunza verde, flori de crin
Noi sunem de la Batin.
Azi in sat ii sarbatoare
Ca ii zâua de Rusale,
Împănatu` boului,
Obiceiu` satului.

Mană boii cat mai tare
Ca vine o ploaie mare,
Ploaia vine de la cluj
Boii-s impănați cu ruji.

În această formțiune mândrele și feciorii satului, străbat ulița principală. Din loc în loc se opresc, iar sătenii le ies în cale pentru a stropi boii cu vin pe creștet și pentru a omenii tinerii cu vin, apă, colaci și prajituri.
            Ultima casă este cea a preotului, iar de acolo se întorc in mijlocul satului (care surprinzătir este în formă de cruce), în locu numit la fântâna din uliță. Aici boul împanat este dus de trei ori roată, mai apoi este eliberat, iar o fecioara trebuie să îl potolească și să facă cu el de trei ori ocolul unei mese. Celelalte fete o incurajeaza cu chiuituri:

Facețî-v-o sfîntă cruce
Dumnezău să ne ajute
Ce` ce-a prinde bou`
O cunaște tăt satu`
Că ii fată laudată
Și de feciori căutată
Că-i fată de omenie
Și-i aleasă dintr-o mie.

Bou nostru-i  chiar in față,
Fata să tîne măreață,
Măreață și îi stă bine
Nu ne face de rușine

            Traditia ne spune ca acea fata curajoasă, care potolește boul se marită intr-un an.   
Odata ce boul a fost potolit se incinge un joc, cu tot satu la un loc, cu mic cu mare, cu cel de la țâța-n gură pân` la cel cu barbă sură.
           
Felicitări celor din Batin ca țin acest obicei stravechi. Oameni minunati și de mare omenie. Din cele mai vechi timpuri bătinașii au ales, am putem spune chiar că au fost forțați, in condiții istorice, să traiască izolați pe deluri. Astfel tradiția cea adevarată a rămas nealteră și neinfluențată de alte culturi, batinașu a rămas om, a rămas creștin a rămas român adevarat.

Articol scris de 
Cătălin BUCIU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu