Horia Bernea: “Cu cât ne îndepărtăm de omul tradiţional, cu atât riscul imposturii este mai mare”
“Civilizaţia ţărănească nu cunoaşte lupta pentru autodepăşire. Este o calmă şi bună exprimare a bucuriei de a exista.
Cu cât ne îndepărtăm de omul tradiţional, cu atât riscul
imposturii este mai mare. Nu putem compara humanoidul viitorului cu omul
complet produs de societatea satului distrus sub ochii noştri.
Ortodoxia ţăranului e profundă şi nu putem înţelege nimic din omul
de azi sau din cel viitor (cu toate malformaţiile sale) fără o
cunoaştere profundă a creştinismului ortodox. Românii nu au avut
războaie religioase. Nu ne-am închinat la idoli. Nu am produs idoli. Nu
am produs ideologii.” (Horia Bernea)
“Cu cât omul şi-a creat mai multe nevoi, semn al unei
înalte trepte de civilizatie, cu atât el a devenit mai putin stăpân pe sine, cu atât a fost mai putin liber. Sufletul său aparent înăltat, devenise lipsit de putere,
se subtiase şi se complicase. Cuprinzând ceea ce nu-i era firesc, renuntând la
ceea ce îi era esential, pentru podoabă, şi-a pierdut adevărata frumusete şi
tărie. Vieata interioară a omului a avut toate aparentele unei creşteri
adevărate; in realitate s’a petrecut o sărăcire şi anume din cauză că această
creştere nu era organică ci era o adunare, o adăugire. Nevoia de a corespunde
vremurilor, ambitiile şi gusturile nenumărate, tot rafinamentul intelectual şi
estetic, l-au sedus şi l-au îndemnat către o lume a decorativului şi
inutilului.” Ernest Bernea
„Lumea, aşa cum e, e zidită bine; n-o poţi schimba. Lumea e-n cuprinsu ei, nu în al nostru”; „Pământul și cerul se țân laolaltă. Și stelele, și copacii și omul țân toate laolaltă. Da cine le poate schimba? Nime! Încă vine primăvara și vara, apoi vine toamna cu ale ei și la sfârșit iarna. Așa sunt rânduite și așa merg... Lumea e așa cum a lăsat-o Dumnezeu; așa cum e, ea se țâne, are o rânduiala, nu vezi?“ [6]
Casa țărănească și casa modernă
Casa era pentru ţăran un loc de tihnă şi armonie, benefic şi sănătos, îi conferea acel echilibru interior care îi aducea linişte sufletească şi pace. Aceasta fiindcă nu era un spaţiu neutru, ci avea şi o valoare sacră, a pus suflet şi sudoare pentru ca să-şi zidească locul unde în amurg de seara să-şi plece capul.
.Omul, pentru a putea nădăjdui în trăinicia şi realitatea lucrurilor pe care le face, „imită ceva ce a făcut Divinitatea” şi „trebuie să creeze nu numai în conformitate cu actul divin, ci şi «în acelaşi timp», deci, simbolic vorbind, reface Creaţia, cosmogonia, cu oricare dintre actele sale orientate spre real” [1].
Proverbul mult cunoscut „Omul sfinţeşte locul” poate fi transfigurat şi îl putem parafraza spunând „munca omului sfinţeşte locul”, astfel osteneala sa devine roditoare, iar ceea ce construieşte
este trainic, un lucru bine împlinit, care izvorăşte dintr-un act de
dăruire, având ca scop perpetuarea vieţii. Prin aceste însuşiri, el
imită actul divin, punând o temelie nu numai materială, dar şi
spiritual-ontologică zidirii pe care o ridica.
Însă soarta celor create de om atunci când, în loc să mai imite actul divin, omul a crezut că i se poate substitui, încetând să-l mai ia drept izvor și model al creațiilor sale, sedus de ideea că poate face din lume propria sa creație, a ajuns să-l faca pe om robul mândriei şi iubirii de sine!
Însă soarta celor create de om atunci când, în loc să mai imite actul divin, omul a crezut că i se poate substitui, încetând să-l mai ia drept izvor și model al creațiilor sale, sedus de ideea că poate face din lume propria sa creație, a ajuns să-l faca pe om robul mândriei şi iubirii de sine!
Istoria
ne confirmă că sistemele construite de un astfel de om, care a ignorat
sau a nerespectat sensul Creaţiei divine, precum şi tezaurul de
înţelepciune al strămoşilor, nu au fost trainice și benefice,
dimpotrivă, roadele lor au otrăvit firea și omul, care a decăzut din
demnitatea si vocatia la care Dumnezeu l-a chemat. Unicul lor scop nu a
mai fost perpetuarea vieții, ci ambiția autoafirmării omului ca singurul
stăpân al Creației, avid de a schimba din temelii ordinea dată.
Or, țăranul știa că este nedemn să fie
stăpânit de astfel de ambiții, în care mocnesc patimi fără număr.
Scriitorul american agrarian Wendell Berry scria că ţăranii „ştiu că
păstrarea identităţii lor depinde de străduinţa lor de a primi cu
recunoştinţă, de a folosi cu responsabilitate şi de a transmite mai
departe intactă o moştenire – atât naturală, cât şi culturală – venită
din trecut” [2].
Ei vorbesc limba vie a tradiţiei, care concentrează adevărurile referitoare la om şi întreaga înţelepciune privind modul cel mai virtuos de vieţuire a lui în lume şi în comuniune cu ceilalţi (din prezent, dar şi cu strămoşii şi urmaşii săi). Însă, fiindcă are această semnificaţie, tradiţia nu înseamnă numai conservare, ci, mai ales, transmitere, dialog, fiind „limba vitală a unei comunităţi tocmai pentru că este orientată spre viitor, spre cei care vin” (Gheorghe Fedorovici [3])
Ei vorbesc limba vie a tradiţiei, care concentrează adevărurile referitoare la om şi întreaga înţelepciune privind modul cel mai virtuos de vieţuire a lui în lume şi în comuniune cu ceilalţi (din prezent, dar şi cu strămoşii şi urmaşii săi). Însă, fiindcă are această semnificaţie, tradiţia nu înseamnă numai conservare, ci, mai ales, transmitere, dialog, fiind „limba vitală a unei comunităţi tocmai pentru că este orientată spre viitor, spre cei care vin” (Gheorghe Fedorovici [3])
Prin
urmare, țăranii porneau de la lucrurile date, pe care le respectau ca
daruri de la Dumnezeu: pământ, apă, plante, animale, vremea, roadele
sănătoase ale naturii şi cunoştinţele moştenite de la strămoşi [4]. În
opoziție cu omul tradițional, omul civilizaţiei industriale şi
tehnologice e stăpânit de ambiţia vanitoasă de a inventa, prin inginerii
şi tehnologie, o nouă ordine, o nouă creaţie, riscând să alunece,
inconștient, pe panta propriei extincții. Mai ales atunci când efectele
acțiunilor sale sunt anularea tradiţiilor şi a specificului local,
devastarea bunurilor naturale și spirituale și instrumentalizarea
omului, forțat să trăiască şi să muncească într-un mediu tot mai toxic
pentru sănătatea sa fizică şi sufletească. Viața omului simplu nu se mai
desfășoară firesc din cauza solicitării nervoase și sufletești la care
este supus, nevoit să se adapteze la o ordine prea sofisticată şi
artificială, care îi complică şi îi scumpeşte infinit traiul. Ceea ce
definește aceasta orânduire este lipsa măsurii și a smereniei. Negând
rânduiala divină a lucrurilor, consecința iminentă a acestei noi ordini
este alterarea Creaţiei.
Când
industrialismul şi finanţele domină și pervertesc o lume dedicată trup
și suflet nu acoperirii nevoilor reale, ci „progresul” cu orice preţ, a
avea o casă, în cadrul acestui sistem, nu mai ţine de o ordine a
firescului, ca în lumea ţăranului. Omul nu mai apucă să cunoască tihna
şi sentimentul securităţii care stau, de fapt, la baza motivaţiei de a
avea o casa: aproape toată viaţa va trăi sub presiunea obligaţiei de a
achita rate şi dobânzi enorme unor bancheri specializaţi în „ştiinţa”
creării banilor din nimic. Locuinţa lui este, în general, golită de
însuşirile estetice şi spirituale care umanizau casa ţăranului,
integrandu-se într-o serie de alte spaţii uniformizate în construirea
cărora au primat criterii comerciale şi cantitativul nivelator.
De
fapt, casa omului contemporan contrazice, din ce în ce mai izbitor,
arhitrâmbițatele valori ale progresului, printre care eficiența,
sporirea fericirii si a confortului, îmbunătățirea calității vieții. Nu
numai că sunt construite din materiale dăunătoare sănătăţii şi mediului,
dar este necesar un consum imens de energie şi resurse pentru
fabricarea unor astfel de case lipsite de frumuseţe. Ceea ce rezultă e o
locuinţă care, pe lângă nefirescul ei, este exorbitant de scumpă. Omul
este nevoit să-şi consume zilele într-o munca înrobitoare pentru a
intra, după o viaţă întreaga irosită, în posesia unei cutii de beton
scumpe, nesănătoase şi netrainice. Aşa cum hrana pe care ne-o oferă
producţia industrială (al cărei „motor” e pus în mişcare prin stimularea
consumului nemăsurat şi dominaţia cantităţii) nu mai este un dar
sănătos din roadele naturii, ci un produs comercial toxic, la fel şi
locuinţele pe care le obţinem cu eforturi şi sacrificii imense sunt o
imitaţie proastă a ceea ce înseamnă, în mod firesc, casa.
Cum
am putea să ne sustragem acestui miraj industrialist care ne promite un
paradis terestru, dar ne oferă, în schimb, imitaţii proaste, inestetice
şi costisitoare? Să luăm exemplu de la ţăranul român care dispunea de
multă ştiinţă şi înţelepciune de vreme ce îşi construia singur casa şi
era domn peste o gospodărie care îi asigura toate cele necesare
sănătăţii trupului şi sufletului.
Ţăranul
avea cea mai strânsă legătură cu pământul – cuvântul „ţăran” provine
din latinescul „terra” - „pământ”: „ţăran” înseamnă „omul pământului”,
iar „ţăran fără pământ e un nonsens”, cum spunea filologul George
Pruteanu (de asemenea, după cum sugerează chiar termenul, ţăranul este
omul cel mai ataşat de ţară şi cel mai devotat acesteia, cuvântul „ţară”
având şi înţelesul vechi de „ţărănime”: „la ţară” înseamnă „la sat”).
El era conştient de valoarea pământului pe care trebuia să-l lucreze cu
grijă şi să-l sfinţească şi a tuturor bunurilor provenind din natură. Nu
numai hrana sănătoasă, dar şi materialele de construcţie îi erau la
îndemână. Oricât ar părea de uimitor, materialele de construcţie erau
(şi încă sunt) uşor de procurat din natură şi accesibile oricui, la un
preţ derizoriu comparativ cu cel al produselor industriei materialelor
de construcţii, una dintre cele mai costisitoare şi poluante la nivel
mondial. [5]
Fiindcă
pentru ţăran avea întâietate ordinea naturală deja existentă; el îşi
cunoştea propriile limite, fără să fie stăpânit de ambiţia trufaşă de a
domina firea (Constantin Noica spunea că la noi există „o dulce
continuitate între fire şi spirit”); iată două cugetări ţărăneşti care
fac parte dintr-o colecţie de ziceri culese de Ernest Bernea în cartea
Spațiu, timp și cauzalitate la poporul român: „Lumea, aşa cum e, e
zidită bine; n-o poţi schimba. Lumea e-n cuprinsu ei, nu în al nostru”;
„Pământul și cerul se țân laolaltă. Și stelele, și copacii și omul țân
toate laolaltă. Da cine le poate schimba? Nime! Încă vine primăvara și
vara, apoi vine toamna cu ale ei și la sfârșit iarna. Așa sunt rânduite
și așa merg... Lumea e așa cum a lăsat-o Dumnezeu; așa cum e, ea se
țâne, are o rânduiala, nu vezi?“ [6].
Or,
omul care s-a separat de fire printr-un exces de raţionalitate (mai
ales omul occidental) a pregătit terenul pentru transformările aduse de
civilizaţia industrială în cadrul căreia ordinea naturală este forţată
să se supună raţionalităţii umane: adică omului „iluminat ştiinţific”
care planifică de zor și cu mult zel modificarea naturii (sau a
normalităţii) – până la redefinirea ei – conform unei reţete gândite de
el prin care aspiră, în numele „progresului”, să facă din lume propria
sa creaţie. A reuşit acest om devotat progresului şi pus pe fapte mari
să-şi împlinească aspiraţia? Ca să răspundem, e suficient să cităm un
înţelept proverb românesc care spune că „unde e multă minte, e şi
prostie multă” [7].
O
altă cugetare ţărănească foarte sugestivă, care, pentru omul vremurilor
pe care le traversăm, ar trebui să sune ca o avertizare pe care ne-o
transmite, peste timp, înțelepciunea străbunilor: „Am auzit că-s oameni
învățați; da' ce ştiu ei? Ştiu ce-i rânduit da' ştiu în parte, că odată
mintea, oricât de deşteaptă ar fi, să scrânteşte de nu mai e bună de
nimic. Lasă lucrurile să meargă în legea lor; ce te bagi în treburi
dumnezeiești? Te crezi mare, da’ te frângi. Și diavolu’ a vrut odată să
întoarcă lumea altfeliu și-o căzut. Omu’ să rămâna om!“ [8]
Bibliografie:
[1] Mircea Eliade, Comentarii la Legenda Meşterului Manole, Editura Publicom, Bucureşţi, 1943, p. 98.
[2] Wendell Berry, The Agrarian Standard http://www.orionmagazine.org/index.php/articles/article/115/.
[3] Gheorghe Fedorovici, Satul românesc de la demolare la deconstrucţie http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2009/10/satul-romanesc-de-la-demolare-la.html.
[4] Wendell Berry, art. cit.
[5] Recomand un articol excelent, compus din trei părți, despre construcțiile ecologice: Radu Iliescu, Introducere la construcţiile ecologice
http://agricultura-sustenabila.blogspot.ro/2012/02/introducere-la-constructiile-ecologice.html.
[6] Ernest Bernea, Spațiu, timp și cauzalitate la poporul român, Editura Humanitas, București, 1997, pp. 64; 68.
[7] O explicaţie foarte lămuritoare a proverbului o dă Constantin Noica în cartea sa Pagini despre sufletul românesc.
[8] Ernest Bernea, Spațiu, timp și cauzalitate..., p. 69.
Bibliografie:
[1] Mircea Eliade, Comentarii la Legenda Meşterului Manole, Editura Publicom, Bucureşţi, 1943, p. 98.
[2] Wendell Berry, The Agrarian Standard http://www.orionmagazine.org/index.php/articles/article/115/.
[3] Gheorghe Fedorovici, Satul românesc de la demolare la deconstrucţie http://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2009/10/satul-romanesc-de-la-demolare-la.html.
[4] Wendell Berry, art. cit.
[5] Recomand un articol excelent, compus din trei părți, despre construcțiile ecologice: Radu Iliescu, Introducere la construcţiile ecologice
http://agricultura-sustenabila.blogspot.ro/2012/02/introducere-la-constructiile-ecologice.html.
[6] Ernest Bernea, Spațiu, timp și cauzalitate la poporul român, Editura Humanitas, București, 1997, pp. 64; 68.
[7] O explicaţie foarte lămuritoare a proverbului o dă Constantin Noica în cartea sa Pagini despre sufletul românesc.
[8] Ernest Bernea, Spațiu, timp și cauzalitate..., p. 69.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu