Biserica Ortodoxa serbeaza de obicei ziua mortii sfintilor, ca ziua lor de nastere. Numai Maica Domnului si Sfantul Ioan Botezatorul fac exceptie de la aceasta regula; ei au privilegiul de a li se sarbatori atat zamislirea (23 septembrie, 9 decembrie) si nasterea (8 septembrie, 24 iunie), cat si alte evenimente din viata lor (ca Bunavestire, Aflarea capului Sfantului Ioan Botezatorul).
Sarbatoarea Nasterii Sfantului Ioan
Botezatorul are un temei biblic, pentru ca evenimentul amintit este
consemnat de Sfantul Evanghelist Luca cu amanunte in Evanghelia Sa.
Nasterea aceasta a avut loc cu sase luni inainte de cea a Domnului lisus
Hristos. Sarbatoarea apare atestata documentar in secolele IV-V, cand
se fixeaza definitiv si data Craciunului.
Sarbatoarea Nasterii Sfantului Ioan
Botezatorul, la 24 iunie, se pare ca a fost instituita dupa unii
cercetatori, spre a inlocui sarbatorile pagane, cu caracter agricol sau
naturist, din epoca solstitiului de vara (22-23 iunie).
Dragaica, Sanzienele in traditia populara
In calendarul popular, ziua de 24 iunie este cunoscuta sub denumirea de Sanziene sau Dragaica.
Desi sunt asociate sarbatorii crestine a Nasterii Sfantului Ioan Botezatorul si a Aducerii Moastelor Sfantului Ioan cel Nou de la Suceava,
Sanzienele isi au originea intr-un stravechi cult solar. Denumirea este
preluata probabil, de la Sancta Diana, zeita silvestra. Sanzienele erau
considerate, inca din vremea lui Cantemir, ca reprezentari fitomorfe
(Florile de Sanziene) si divinitati antropomorfe. In credinta populara,
Sanzienele erau considerate a fi niste femei frumoase, niste adevarate
preotese ale soarelui, divinitati nocturne ascunse prin padurile
intunecate, neumblate de om.
Nu este exclus ca in vremuri indepartate
populatia din munti sa se fi intalnit la momentele solstitiale
(Sanzienele) sau echinoctiale pentru a savarsi ritualuri inchinate
Soarelui. Megalitii din Muntii Calimani pe care s-au descoperit insemne
solare (rozete, soarele antropomorfizat), pot fi marturii in acest sens.
Conform traditiei, Sanzienele plutesc in
aer sau umbla pe pamant in noaptea de 23 spre 24 iunie, canta si
danseaza, impart rod holdelor, umplu de fecunditate femeile casatorite,
inmultesc animalele si pasarile, umplu de leac si miros florile si
tamaduiesc bolile si suferintele oamenilor.
Spre deosebire de Rusalii, care sunt
reprezentari fantastice aducatoare de rele, Sanzienele sunt zane bune.
Dar ele pot deveni si forte daunatoare, lovindu-i pe cei pacatosi cu
"lantul Sanzienelor", pot starni din senin si vijelii, pot aduce
grindina, lasand campul fara de rod si florile fara de leac.
In ajunul sau in ziua de Sanziene se
intalneau practici si obiceiuri de divinatie, de aflare a ursitei si a
norocului in gospodarie.
In dimineata de Sanziene inainte de rasaritul soarelui oamenii strangeau buchete de Sanziene pe care le impleteau in coronite si le aruncau pe acoperisul caselor. Se considera ca omul va trai mult in cazul in care coronita ramanea pe casa sau, dimpotriva ca va muri repede, atunci cand coronita aluneca spre marginea acoperisului sau cadea de pe acoperis.
In dimineata de Sanziene inainte de rasaritul soarelui oamenii strangeau buchete de Sanziene pe care le impleteau in coronite si le aruncau pe acoperisul caselor. Se considera ca omul va trai mult in cazul in care coronita ramanea pe casa sau, dimpotriva ca va muri repede, atunci cand coronita aluneca spre marginea acoperisului sau cadea de pe acoperis.
Fetele strangeau flori de Sanziene
pentru a le pune sub perna, in noaptea premergatoare sarbatoarii, in
credinta ca isi vor visa ursitul. In unele zone fetele isi faceau
coronite din Sanziene pe care le lasau peste noapte in gradini sau in
locuri curate. Daca dimineata gaseau coronitele pline de roua, era semn
sigur de maritis in vara care incepea.
Gospodarii incercau sa afle care le va fi norocul la animale, tot cu ajutorul florilor de Sanziene, in seara din ajunul sarbatorii agatau cununi de Sanziene la coltul casei orientat catre rasarit si daca, a doua zi, in coronite erau prinse par de la anumite animale, sau puf / pene de la pasari considerau ca anul va fi bun mai ales pentru acestea.
Gospodarii incercau sa afle care le va fi norocul la animale, tot cu ajutorul florilor de Sanziene, in seara din ajunul sarbatorii agatau cununi de Sanziene la coltul casei orientat catre rasarit si daca, a doua zi, in coronite erau prinse par de la anumite animale, sau puf / pene de la pasari considerau ca anul va fi bun mai ales pentru acestea.
Florile culese in ziua de Sanziene
prinse in coronite sau legate in forma de cruce, erau duse la biserica
pentru a fi sfintite si erau pastrate, apoi, pentru diverse practici
magice.
Sarbatoarea Sanzienelor care marcheaza mijlocul verii, era considerata si momentul optim pentru culegerea plantelor de leac.
Sarbatoarea Sanzienelor care marcheaza mijlocul verii, era considerata si momentul optim pentru culegerea plantelor de leac.
Tot acum se faceau previziuni
meteorologice: in functie de momentul in care rasarea Constelatia
Gainusei, se determina perioada prielnica pentru semanatul graului de
toamna.
Sarbatoarea Sanzienelor mai este cunoscuta in popor si sub denumirea de Amutitul Cucului. Se crede ca daca cucul inceteaza sa cante inainte de Sanziene, inseamna ca vara va fi secetoasa.
Sarbatoarea Sanzienelor mai este cunoscuta in popor si sub denumirea de Amutitul Cucului. Se crede ca daca cucul inceteaza sa cante inainte de Sanziene, inseamna ca vara va fi secetoasa.
Pentru a fi sanatosi si avea spor in
munca, in acest moment de inceput al secerisului, oamenii se incingeau
peste sale cu tulpini de cicoare.
Pentru a fi placute feciorilor, fetele
se spalau pe cap, in aceasta zi cu fiertura de iarba mare. Pentru a
scapa de boli, fetele si nevestele se scaldau ritual in ape curgatoare
iar pentru a se umple de fertilitate, femeile se tavaleau dezbracate in
roua, dimineata, inainte de rasaritul Soarelui.
Pentru alungarea spiritelor malefice se
aprindeau focuri in care se aruncau substante puternic mirositoare, se
buciuma si se striga in jurul focurilor.
In unele sate din sud-vestul Bucovinei,
putea fi intalnit, cu ani in urma, obiceiul "boului instrutat". In
cadrul ceremonialului, masca taurina murea si renastea simbolic la acest
inceput de timp calendaristic.
Pentru pomenirea mortilor se fac pomeni imbelsugate si se pun flori mirositoare pe morminte.
De Sanziene au loc balciuri si iarmaroace. Acestea erau in trecut un bun prilej pentru intalnirea tinerilor in vederea casatoriei. Printre cele mai renumite targuri se numara cele de la Buzau, Focsani, Campulung Muscel, Buda, din judetul Vrancea, Ipatesti, judetul Olt, Pitesti, Carbunesti, judetul Olt, Giurgeni, judetul Ialomita, Brosteni, judetul Mehedinti) si, cel mai cunoscut, Targul de Fete de pe Muntele Gaina.
De Sanziene au loc balciuri si iarmaroace. Acestea erau in trecut un bun prilej pentru intalnirea tinerilor in vederea casatoriei. Printre cele mai renumite targuri se numara cele de la Buzau, Focsani, Campulung Muscel, Buda, din judetul Vrancea, Ipatesti, judetul Olt, Pitesti, Carbunesti, judetul Olt, Giurgeni, judetul Ialomita, Brosteni, judetul Mehedinti) si, cel mai cunoscut, Targul de Fete de pe Muntele Gaina.
Sub aspect religios, in ziua de 24 iunie, in Bucovina se sarbatoreste cu mare fast Aducerea moastelor Sfantului Ioan cel Nou de la Suceava.
Acum, ca si alta data, in aceasta zi se aduna mii de pelerini pentru a
participa la ceremonia scoaterii moastelor Sfantului Ioan.
In aceasta zi facem si pomenirea Sfantului Niceta de Remesiana.
Sursa: CrestinOrtodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu